Kompetenceprofil for Bygningsdesign

Denne kompetenceprofil gælder for studerende optaget i 2023 eller senere.

Er du optaget før 2023, er du omfattet at kompetenceprofilen for tidligere årgange. Find den i menuen til venstre, eller se Min studieordning.

En bachelor i teknisk videnskab fra DTU 

1. kan kombinere forskningsbaseret og praktisk viden til at finde egnede teknologiske løsninger og se dem i en samfundsmæssig, bæredygtig og etisk kontekst

2. har viden om matematik, statistik og programmering og kan anvende dette til fagspecifik opgaveløsning

3. har viden om centrale naturvidenskabelige emner inden for fysik, kemi og bioteknologi, kan anvende dette til opgaveløsning og har kendskab til den naturvidenskabelige metode

4. har eksperimentelle og digitale kompetencer og kan opstille simple modeller samt opsamle, analysere og fortolke data

5. er i stand til selvstændigt at tilegne sig ny viden, kan anvende fagrelevante informationskilder, herunder på engelsk, og kan forholde sig kritisk hertil

6. kan formidle og målrette ingeniørfaglige information, teorier og resultater til fagfæller og ikke-specialister

7. kan ud fra en faglig tilgang analysere problemstillinger og løsninger på egen hånd såvel som i samarbejde med andre

Retningsspecifikke mål for læringsudbytte

En bachelor i Bygningsdesign

  • har indsigt i arkitekt-, ingeniørrådgiver-, og entreprenørverdenen og forstår områdets fagsprog
  • har bred indsigt i bæredygtighedsbegrebet og byggeriets miljøpåvirkninger LCA
  • kan forstå og anvende ingeniør- og arkitektdisciplinernes faglige specialer og bringe dem sammen i en bæredygtig helhed
  • har kendskab til byggeprogrammers anvendelse og udformning
  • har kendskab til geometrisk bestemte former og kan anvende denne viden kreativt i forbindelse med bestemmelse af konstruktionernes form
  • kan medvirke til at integrere en bygnings æstetik og funktion med en hensigtsmæssig klimaskærm, teknisk installation og bærende konstruktion med fokus på energi, indeklima, sikkerhed, ressource og miljømæssig sammenhæng, herunder livscyklus, samt sammenhæng med by og landskab
  • har en god forståelse for byggematerialer og strukturer erhvervet gennem bl.a. litteraturstudier, analyser, projektarbejde og eksperimenter
  • kan anvende viden om sammensatte konstruktioner og installationers virkemåde med henblik på kvalificeret at stille forslag til disses udformning
  • har forståelse for bygningers statiske, varme-, fugt-, og indeklimamæssige forhold
  • forstår teorien bag, baggrunden for og kan anvende gængse teknikker i forbindelse med beregning, projektering og dimensionering af alment forekommende bygningskonstruktioner
  • forstår teorien bag, baggrunden for og kan anvende gængse metoder til beregning af energiforbrug og indeklima i bygninger, og projektering af klimaskærm og installationer
  • kan anvende systematiske designmetoder indenfor integreret design
  • kan perspektivere arkitektonisk og teknisk-videnskabelig viden i forhold til kultur og historie, og er dermed i stand til at udøve Architectural Engineering
  • kan formidle skriftlig samt grafisk visuel kommunikation af designforslag og teknisk videnskabelig viden til andre fagfolk
  • kan anvende gængse teknikker i forbindelse med visualisering og skitsering herunder via BIM og CAD
  • kan integrere teknisk-videnskabelig viden i de tidlige design faser