Kompetenceprofil for Data Science og Management

Denne kompetenceprofil gælder for studerende optaget i 2023 eller senere.

Er du optaget før 2023, er du omfattet at kompetenceprofilen for tidligere årgange. Find den i menuen til venstre, eller se Min studieordning.

En bachelor i teknisk videnskab fra DTU 

1. kan kombinere forskningsbaseret og praktisk viden til at finde egnede teknologiske løsninger og se dem i en samfundsmæssig, bæredygtig og etisk kontekst

2. har viden om matematik, statistik og programmering og kan anvende dette til fagspecifik opgaveløsning

3. har viden om centrale naturvidenskabelige emner inden for fysik, kemi og bioteknologi, kan anvende dette til opgaveløsning og har kendskab til den naturvidenskabelige metode

4. har eksperimentelle og digitale kompetencer og kan opstille simple modeller samt opsamle, analysere og fortolke data

5. er i stand til selvstændigt at tilegne sig ny viden, kan anvende fagrelevante informationskilder, herunder på engelsk, og kan forholde sig kritisk hertil

6. kan formidle og målrette ingeniørfaglige information, teorier og resultater til fagfæller og ikke-specialister

7. kan ud fra en faglig tilgang analysere problemstillinger og løsninger på egen hånd såvel som i samarbejde med andre

Retningsspecifikke mål for læringsudbytte

En bachelor i Data Science og Management

  • kan gennemføre indsamling, behandling og analyse af data.
  • har grundlæggende viden inden for statistik, computer science, machine learning, business analytics og matematisk modellering.
  • kan modellere operationelle problemstillinger ved brug af kvantitative data science redskaber.
  • kan anvende data science til at løse ingeniørmæssige opgaver i praksis, der kan skabe værdi for samfundet.
  • kan forstå og anvende grundlæggende metoder og begreber inden for økonomisk teori.
  • har kenskab til projektledelse og kan indgå i tværfagligt samarbejde.
  • har forståelse for ledelse og organisation.
  • kan analysere ledelsesmæssige og organisatoriske elementer i en problemstilling, herunder forstå problemstillingens placering og betydning i en værdikæde.
  • har generel forståelse af forretninger og deres værdikæder, og kan bidrage med beslutningsstøtte og til implementering af tiltag til udvikling af nye produkter og serviceydelser.