Kompetenceprofil for Matematik og Teknologi

Kompetenceprofil, med polyteknisk grundlag

En bachelor i teknisk videnskab fra DTU 

1. kan kombinere forskningsbaseret og praktisk viden til at finde egnede teknologiske løsninger og se dem i en samfundsmæssig, bæredygtig og etisk kontekst

2. har viden om matematik, statistik og programmering og kan anvende dette til fagspecifik opgaveløsning

3. har viden om centrale naturvidenskabelige emner inden for fysik, kemi og bioteknologi, kan anvende dette til opgaveløsning og har kendskab til den naturvidenskabelige metode

4. har eksperimentelle og digitale kompetencer og kan opstille simple modeller samt opsamle, analysere og fortolke data

5. er i stand til selvstændigt at tilegne sig ny viden, kan anvende fagrelevante informationskilder, herunder på engelsk, og kan forholde sig kritisk hertil

6. kan formidle og målrette ingeniørfaglige information, teorier og resultater til fagfæller og ikke-specialister

7. kan ud fra en faglig tilgang analysere problemstillinger og løsninger på egen hånd såvel som i samarbejde med andre

Retningsspecifikke mål for læringsudbytte

En bachelor i Matematik og Teknologi

  • behersker matematisk abstraktion og kan løse idealiserede problemstillinger indenfor både kontinuert og diskret matematik samt statistik/sandsynlighedsregning, på et indledende universitetsniveau
  • kan arbejde deduktivt og specielt tilegne sig og redegøre for elementære matematiske beviser og konstruere simplere metodiske beviser
  • kan anvende grundlæggende metoder indenfor numeriske beregninger samt redegøre for et implementeret programs numeriske stabilitet
  • kan anvende metoder fra matematisk analyse, differentialligninger og algebra samt diskret matematik og stokastik til at analysere (og i nogle tilfælde optimere løsninger til) simplere ingeniørvidenskabelige problemstillinger
  • kan opstille matematiske modeller og forholde sig til deres gyldighedsområde
  • kan designe, dokumentere og programmere matematisk software og har erfaring med brug af tredjeparts software og biblioteker
  • kan indenfor sin valgte spidskompetence selvstændigt studere lettere tilgængelig videnskabelig litteratur og kombinere mindst to af uddannelsens tre hovedben (matematisk og statistisk abstraktion, beregning og modellering) til problemløsning på et niveau svarende til simplere teknisk eller matematisk litteratur eller til simplere problemstillinger i industrien
  • har forudsætninger for videregående studier af mindst fire af emnerne: matematisk analyse, diskret matematik, dynamiske systemer, statistik, billedanalyse, scientific computing, optimering og machine learning.