Kompetenceprofil for Kvantitativ Biologi og Sygdomsmodellering

Uddannelse lukket for optag af nye studerende.

Kompetenceprofil, retninger med optag før september 2023

Bacheloruddannelsen i teknisk videnskab er en forskningsbaseret, ingeniørfaglig grunduddannelse, der kvalificerer til videre studier på kandidatniveau. Bacheloren skal have en solid grundfaglighed inden for teknisk videnskab, IT og naturvidenskab og være i stand til at forstå og anvende matematiske og fysiske principper og metoder.

Bacheloren skal have forståelse for et specifikt teknologisk områdes teoretiske grundlag, begreber og modeller, kunne arbejde med abstrakte formuleringer og problemstillinger samt anskue en kompleks sammenhæng ud fra forskellige synsvinkler. Bacheloren skal have et solidt kendskab til grundlæggende standardmetoder til at løse idealiserede problemstillinger inden for det matematiske og naturvidenskabelige stof, og bacheloren skal kunne benytte det til at løse delproblemer i en ingeniørmæssig sammenhæng.

Bacheloren skal kunne kombinere forskningsbaseret og praktisk viden til at finde egnede teknologiske løsninger, stille forslag om implementering af dem og foretage en overordnet vurdering af deres brugbarhed under hensyntagen til etiske, økonomiske, samfunds- og miljømæssige forhold. Bacheloren skal have indsigt i de typer af viden og kompetencer, som ingeniørfagene bygger på, og kunne anskue teknologiske løsninger i et bredt, samfundsmæssigt perspektiv.
 
Uddannelsen medvirker desuden til at udvikle sociale og kommunikative kompetencer, så bacheloren bliver i stand til at udnytte den faglige viden i samarbejde med andre.

Det primære formål med bacheloruddannelsen er at kvalificere den studerende til at gennemføre en kandidatuddannelse enten på DTU eller på et andet dansk eller udenlandsk universitet.

Mål for læringsudbytte

Målene for læringsudbytte omfatter generelle mål for læringsudbytte, der er fælles for hele bacheloruddannelsen på DTU, og retningsspecifikke mål for læringsudbytte, der gælder den enkelte bacheorretning.

Generelle mål for læringsudbytte 

En bachelor i teknisk videnskab fra DTU

  • kan kombinere forskningsbaseret og praktisk viden til at finde egnede teknologiske løsninger, og se dem i en samfundsmæssig kontekst
  • har et solidt kendskab til grundlæggende matematiske og naturvidenskabelige standardmetoder, der kan bruges til at vurdere og løse idealiserede tekniske problemstillinger
  • besidder generel viden om teknologiens rolle i forhold til bæredygtighed og dens betydning for fremtidens ingeniørfaglige løsninger
  • har viden om basale begreber for programmeringssprog og kan løse og dokumentere mindre programmeringsopgaver
  • har en basal forståelse af ingeniørfagets videnskabsteori og identificerer problemstillinger, der indgår i moderne ingeniørarbejde
  • har kendskab til fagets informationsstrukturer og fagrelevante informationskilder og kan udføre relevant og kritisk informationssøgning
  • kan formidle teknisk information, teorier og resultater både grafisk, skriftligt og mundtligt og er i stand til at fremlægge det for forskellige grupper af interessenter
  • er i stand til selvstændigt at tilegne sig ny viden og forholde sig kritisk til tilegnet viden
  • behersker en teknisk fagterminologi på både dansk og engelsk og kan benytte denne i et formidlingsperspektiv på begge sprog
  • kan ud fra en selvstændig faglig tilgang bidrage til teknisk problemløsning gennem projektarbejde på egen hånd såvel som i samarbejde med andre

Retningsspecifikke mål for læringsudbytte

En bachelor i Kvantitativ Biologi og Sygdomsmodellering 

A. Basisviden

  1. har basal viden om det raske menneskes funktion og de i det danske samfunds mest betydende sygdomme, herunder deres forekomst, ætiologi, patogenese og symptomer.
  2. har grundlæggende viden om begreber, teorier og metoder i cellebiologi og biofysik samt en basal forståelse for disses fundamentale rolle i humanbiologiens begrebs- og teoridannelse.
  3. har grundlæggende viden om begreber, teorier og metoder i biokemi. Herunder aminosyrers struktur, enzymkinetiske modeller, proteinoprensning, metabolismens reaktionsveje og regulering.

B. Obligatoriske disciplinorienterede vidensområder

  1. har teoretisk viden og praktisk erfaring med design, simulering  og validering af farmakokinetiske modeller. Herunder viden om udvalgte lægemidler og lægemiddelstoffer, og viden om betydningen af farmakologiske parametre og biotilgængelighed i relation til lægemiddeludviklingsprocessen.
  2. har grundlæggende viden om og praktisk erfaring med begreber, teorier, metoder og værktøjer til analyse af populationsdynamik og sygdomsspredning og en basal forståelse af deres anvendelsesområder og begrænsninger.
  3. har grundlæggende viden om begreber, teorier og metoder til opstilling af matematiske modeller for biologiske problemstillinger. Herunder at matche model med hypotese, opstille krav til data og udføre følsomshedsanalyser for modelparametre.

C. Valgbare disciplinorienterede vidensområder

  1. har teoretisk viden og praktisk erfaring med brugen af Machine Learning. Herunder datamodellering, featureudtræk, dimensionaliseringsreduktion, klassifikation og regression.
  2. har teoretisk viden og praktisk erfaring med valg og implementering af numeriske metoder til matematisk beregning. Herunder betydningen af trunkerings- og afrundingsfejl og måling af tidsforbrug, lagerbehov og nøjagtighed på algortimer til løsning af lineære ligningssystemer, interpolation, integration og løsning af differentialligninger.
  3. har teoretisk viden og praktisk erfaring med bioinformatiske metoder og værktøjer. Herunder brugen af taksonomi-databaser, digital repræsentation af DNA sekvenser, samt proteinsekvenser og -strukturer.
  4. har grundlæggende viden om og praktisk erfaring med begreber, teorier og metoder indenfor organisk kemi. Herunder beskrive organiske molekylers struktur og fysisk-kemiske egenskaber, funktionelle grupper og reaktionsmekanismer og kan på den baggrund forudsige reaktivitet af simple organiske molekyler samt foreslå syntese af sådanne molekyler.

D. Færdigheder

  1. kan udføre biokemiske, kromatografiske, elektroforetiske og enzymkinetiske undersøgelser i et laboratorium. Herunder udføre komplekse laboratorieteknikker efter de gældende forskrifter for laboratoriesikkerhed og bruge avancerede værktøjer egenhændigt og uden fejl, samt prioritere og tilpasse metoder og procedurer til situationen og anvende intuition, analyse og fremsyn i udviklingen af nye metoder og værktøjer.
  2. kan fortolke evidens objektivt, identificere relevante argumenter, analysere og evaluere alternative synspunkter, drage berettigede og logiske konklusioner, forklare og begrunde resultater og procedurer, begrunde antagelser, beslutninger og fortolkninger og objektivt følge evidens og logisk ræsonnement.

E. Kompetencer

  1. kan formidle i skrift og tale om tekniske og sundhedsvidenskabelige emner. Herunder beherske sprog og kommunikationsværktøjer, strukturere indhold i henhold til norm, i fortrolig grad gøre anvendelse af fortællestil i overensstemmelse med kontekst og standarder, redigere for fejl, logik, klarhed, uregelmæssig stil og kildeoplysninger og udføre en kontekstanalyse til bestemmelse af kommunikationens formål samt modtagerens kompetencer.
  2. har omfattende erfaring med teambaseret projektarbejde. Herunder at koordinere teamwork, udfærdige teamkontrakter og evaluere og udvikle teamprocesser.
  3. kan på et kompetent niveau opnå indsigt i et komplekst biologisk system ved at analysere systemets funktioner, strukturer og processer. Kan med udgangspunkt i en systemanalyse fremstille systemdiagrammer til illustration af systemets parametre, variable og randbetingelser.
  4. kan med udgangspunkt i et systemdiagram opstille hypoteser for cause-effect sammenhænge. Herunder rangere systemets parametre og tilstandsvariable ud fra deres grad af indvirkning og opstille modeller til prædiktion af udvalgte systemtilstande.
  5. kan med udgangspunkt i en model designe og udføre cause-effect analyser til karakterisering af systemprocesser og bestemmelse af transitioner i systemtilstande samt rangere effekten af påvirkninger ud fra et bredt spektrum af opstillede kriterier.
  6. kan medvirke i nyudvikling og re-design af farmakologiske systemer og procedurer. Herunder selvstændigt at designe undersystemer, konstruere prototyper samt designe og udføre test og validering.