Denne kompetenceprofil gælder for studerende optaget før 2023.
Er du optaget i 2023 eller senere, er du omfattet af den nuværende kompetenceprofil. Find den i menuen til venstre, eller se Min studieordning.
Tidligere kompetenceprofil for Miljøteknologi - gælder kun studerende optaget før 2023
Kompetenceprofil, retninger med optag før september 2023
Bacheloruddannelsen i teknisk videnskab er en forskningsbaseret, ingeniørfaglig grunduddannelse, der kvalificerer til videre studier på kandidatniveau. Bacheloren skal have en solid grundfaglighed inden for teknisk videnskab, IT og naturvidenskab og være i stand til at forstå og anvende matematiske og fysiske principper og metoder.
Bacheloren skal have forståelse for et specifikt teknologisk områdes teoretiske grundlag, begreber og modeller, kunne arbejde med abstrakte formuleringer og problemstillinger samt anskue en kompleks sammenhæng ud fra forskellige synsvinkler. Bacheloren skal have et solidt kendskab til grundlæggende standardmetoder til at løse idealiserede problemstillinger inden for det matematiske og naturvidenskabelige stof, og bacheloren skal kunne benytte det til at løse delproblemer i en ingeniørmæssig sammenhæng.
Bacheloren skal kunne kombinere forskningsbaseret og praktisk viden til at finde egnede teknologiske løsninger, stille forslag om implementering af dem og foretage en overordnet vurdering af deres brugbarhed under hensyntagen til etiske, økonomiske, samfunds- og miljømæssige forhold. Bacheloren skal have indsigt i de typer af viden og kompetencer, som ingeniørfagene bygger på, og kunne anskue teknologiske løsninger i et bredt, samfundsmæssigt perspektiv.
Uddannelsen medvirker desuden til at udvikle sociale og kommunikative kompetencer, så bacheloren bliver i stand til at udnytte den faglige viden i samarbejde med andre.
Det primære formål med bacheloruddannelsen er at kvalificere den studerende til at gennemføre en kandidatuddannelse enten på DTU eller på et andet dansk eller udenlandsk universitet.
Mål for læringsudbytte
Målene for læringsudbytte omfatter generelle mål for læringsudbytte, der er fælles for hele bacheloruddannelsen på DTU, og retningsspecifikke mål for læringsudbytte, der gælder den enkelte bacheorretning.
Generelle mål for læringsudbytte
En bachelor i teknisk videnskab fra DTU
- kan kombinere forskningsbaseret og praktisk viden til at finde egnede teknologiske løsninger, og se dem i en samfundsmæssig kontekst
- har et solidt kendskab til grundlæggende matematiske og naturvidenskabelige standardmetoder, der kan bruges til at vurdere og løse idealiserede tekniske problemstillinger
- besidder generel viden om teknologiens rolle i forhold til bæredygtighed og dens betydning for fremtidens ingeniørfaglige løsninger
- har viden om basale begreber for programmeringssprog og kan løse og dokumentere mindre programmeringsopgaver
- har en basal forståelse af ingeniørfagets videnskabsteori og identificerer problemstillinger, der indgår i moderne ingeniørarbejde
- har kendskab til fagets informationsstrukturer og fagrelevante informationskilder og kan udføre relevant og kritisk informationssøgning
- kan formidle teknisk information, teorier og resultater både grafisk, skriftligt og mundtligt og er i stand til at fremlægge det for forskellige grupper af interessenter
- er i stand til selvstændigt at tilegne sig ny viden og forholde sig kritisk til tilegnet viden
- behersker en teknisk fagterminologi på både dansk og engelsk og kan benytte denne i et formidlingsperspektiv på begge sprog
- kan ud fra en selvstændig faglig tilgang bidrage til teknisk problemløsning gennem projektarbejde på egen hånd såvel som i samarbejde med andre
Retningsspecifikke mål for læringsudbytte
En bachelor i Miljøteknologi
- kan udføre beregninger på samspillet mellem de urbane og naturlige vand-, luft- og jordmiljøer for forskellige typer af miljøforurening
- kan opstille og analysere masse- og materialebalancer og bruge dem til beregninger og vurderinger i det tekniske samfund
- kan redegøre for princippet om bæredygtighed, basal økologi og den urbane metabolisme
- kan udføre beregninger på de styrende processer (fysiske, kemiske og mikrobiologiske processer) i miljøtekniske systemer samt vurdere konsekvenserne af ændring i processerne og samspillet mellem de tekniske og naturlige systemer
- kan anvende systemanalyseværktøjer og modeller (inkl. differentielligninger, statistik og miljøvurderingsværktøjer) til vurdering af miljøtekniske processer og systemer
- har en grundlæggende forståelse for miljøtekniske løsninger, deres begrænsning og forvaltning, herunder teknologier for drikkevand, spildevand, affald og vand i byer
- har kendskab til, hvordan teknologier til håndtering af drikkevand, spildevand, affald og vand i byer påvirker menneskelig sundhed og sanitet
- har kendskab til de basale miljørelevante samfundsinteressenter og økonomiske og juridiske betragtninger af relevans for miljøteknologi
- kan udføre beregninger på miljøtekniske systemer på by-niveau, indenfor industrien, for vandressourcen, for genanvendelige ressourcer samt for naturlige energiressourcer
- kan anvende viden indenfor global økologi, geologi, geovidenskab og klima til at vurdere betydning af udnyttelse og genanvendelse af ressourcer og indvirkning på miljøet.