Tidligere kompetenceprofil for Teknisk Biomedicin - gælder kun studerende optaget før 2023

Denne kompetenceprofil gælder for studerende optaget før 2023.

Er du optaget i 2023 eller senere, er du omfattet af den nuværende kompetenceprofil. Find den i menuen til venstre, eller se Min studieordning.

Kompetenceprofil, retninger med optag før september 2023

Bacheloruddannelsen i teknisk videnskab er en forskningsbaseret, ingeniørfaglig grunduddannelse, der kvalificerer til videre studier på kandidatniveau. Bacheloren skal have en solid grundfaglighed inden for teknisk videnskab, IT og naturvidenskab og være i stand til at forstå og anvende matematiske og fysiske principper og metoder.

Bacheloren skal have forståelse for et specifikt teknologisk områdes teoretiske grundlag, begreber og modeller, kunne arbejde med abstrakte formuleringer og problemstillinger samt anskue en kompleks sammenhæng ud fra forskellige synsvinkler. Bacheloren skal have et solidt kendskab til grundlæggende standardmetoder til at løse idealiserede problemstillinger inden for det matematiske og naturvidenskabelige stof, og bacheloren skal kunne benytte det til at løse delproblemer i en ingeniørmæssig sammenhæng.

Bacheloren skal kunne kombinere forskningsbaseret og praktisk viden til at finde egnede teknologiske løsninger, stille forslag om implementering af dem og foretage en overordnet vurdering af deres brugbarhed under hensyntagen til etiske, økonomiske, samfunds- og miljømæssige forhold. Bacheloren skal have indsigt i de typer af viden og kompetencer, som ingeniørfagene bygger på, og kunne anskue teknologiske løsninger i et bredt, samfundsmæssigt perspektiv.
 
Uddannelsen medvirker desuden til at udvikle sociale og kommunikative kompetencer, så bacheloren bliver i stand til at udnytte den faglige viden i samarbejde med andre.

Det primære formål med bacheloruddannelsen er at kvalificere den studerende til at gennemføre en kandidatuddannelse enten på DTU eller på et andet dansk eller udenlandsk universitet.

Mål for læringsudbytte

Målene for læringsudbytte omfatter generelle mål for læringsudbytte, der er fælles for hele bacheloruddannelsen på DTU, og retningsspecifikke mål for læringsudbytte, der gælder den enkelte bacheorretning.

Generelle mål for læringsudbytte 

En bachelor i teknisk videnskab fra DTU

  • kan kombinere forskningsbaseret og praktisk viden til at finde egnede teknologiske løsninger, og se dem i en samfundsmæssig kontekst
  • har et solidt kendskab til grundlæggende matematiske og naturvidenskabelige standardmetoder, der kan bruges til at vurdere og løse idealiserede tekniske problemstillinger
  • besidder generel viden om teknologiens rolle i forhold til bæredygtighed og dens betydning for fremtidens ingeniørfaglige løsninger
  • har viden om basale begreber for programmeringssprog og kan løse og dokumentere mindre programmeringsopgaver
  • har en basal forståelse af ingeniørfagets videnskabsteori og identificerer problemstillinger, der indgår i moderne ingeniørarbejde
  • har kendskab til fagets informationsstrukturer og fagrelevante informationskilder og kan udføre relevant og kritisk informationssøgning
  • kan formidle teknisk information, teorier og resultater både grafisk, skriftligt og mundtligt og er i stand til at fremlægge det for forskellige grupper af interessenter
  • er i stand til selvstændigt at tilegne sig ny viden og forholde sig kritisk til tilegnet viden
  • behersker en teknisk fagterminologi på både dansk og engelsk og kan benytte denne i et formidlingsperspektiv på begge sprog
  • kan ud fra en selvstændig faglig tilgang bidrage til teknisk problemløsning gennem projektarbejde på egen hånd såvel som i samarbejde med andre

Retningsspecifikke mål for læringsudbytte

En bachelor i Teknisk Biomedicin

  • kan foretage grundlæggende analyser af bioaktive molekylers indvirkning på de metaboliske processer på molekylært niveau med udgangspunkt i kendskabet til cellens opbygning og funktion samt de centrale biokemiske processer
  • kan overordnet gøre rede for de grundlæggende processer inden for humanfysiologi
  • kan beskrive organiske molekylers struktur og fysisk-kemiske egenskaber, funktionelle grupper og reaktionsmekanismer og kan på den baggrund forudsige reaktivitet af simple organiske molekyler samt foreslå syntese af sådanne molekyler
  • har viden om laboratorieteknik samt kan udføre basale kemiske, biokemiske og mikrobiologiske eksperimenter efter de gældende forskrifter for laboratoriesikkerhed.

Derudover kan bacheloren få nogle af de følgende kompetencer:

  • kan overordnet gøre rede for de grundlæggende processer inden for ernæring samt samspillet mellem ernæring og fysiologisk respons
  • kan bruge matematiske værktøjer til analyse af store datamængder i analyser af genaktivering og kan anvende de vigtigste databaser til sekvens- og strukturbestemmelser af makromolekyler
  • kender de basale principper for, hvordan bioaktive komponenter identificeres, effektkarakteriseres og sikkerhedsvurderes
  • kan beskrive de fundamentale overvejelser, der indgår i design og fremstilling af lægemidler inklusive viden om struktur-aktivitetsforhold, farmakodynamik og -kinetik
  • har viden om pro- og eukaryoters molekylære biologi samt kendskab til molekylærbiologiske arbejdsmetoder og paradigmer
  • kan opstille masse- og energibalancer for kemiske og biokemiske processer og procesanlæg samt designe og dimensionere enklere biokemiske og medicinaltekniske procesanlæg med de mest udbredte enhedsoperationer.
  • opnå kompetencer inden for matematik og fysik, som muliggør løsning af ingeniørmæssige problemstillinger i det kemisk/biologiske område, f.eks. Farmakokinetik og simulering af kemiske og biokemiske processer.