Kompetenceprofil for Byggeri og Infrastruktur
Erhvervssigte
Diplomingeniører i Byggeri & Infrastruktur kan bidrage til det fulde faseforløb inden for den respektive specialisering, dvs. indgå i planlægning, projektering, udførelse, drift og vedligehold samt renovering og genindvinding.
Uddannelsen sigter mod job hos rådgivere, entreprenører, fremstillingsvirksomhed, boligselskab og bygherrer samt forsyningsselskaber, kommuner, regioner og stat.
Kompetenceprofil
Diplomingeniøruddannelsen er en erhvervs-, professions- og udviklingsbaseret uddannelse. Det betyder, at uddannelsen er baseret på ny viden om centrale tendenser inden for det relevante erhverv og på ny viden fra forsøgs- og udviklingsarbejde samt fra relevante forskningsfelter. Uddannelsen kvalificerer diplomingeniøren til at varetage ingeniørfaglige stillinger i private og offentlige virksomheder – og under særlige forudsætninger til videre studier på kandidatniveau.
Diplomingeniøren kan selvstændigt omsætte naturvidenskabelig og teknisk viden til løsning af praktiske ingeniørmæssige problemer og kan herunder vurdere praksisnære og teoretiske problemstillinger og begrunde valg af løsningsmodel. Diplomingeniøren kan arbejde med innovative processer og således anvende eksisterende teknologisk viden på nye og kreative måder.
DTU’s diplomingeniøruddannelse er tilrettelagt ud fra det internationale koncept for udvikling og kvalitetssikring af ingeniøruddannelser, CDIO (Conceive, Design, Implement, Operate). Diplomingeniøren er derfor i stand til at planlægge, designe og implementere tekniske processer, produkter og systemer. Diplomingeniøren er helhedsorienteret i løsningen af konkrete tekniske problemstillinger. Diplomingeniøren kan således anvende principper for bæredygtighed og inddrage etiske, økonomiske, samfunds- og miljømæssige konsekvenser.
Diplomingeniøren er desuden i stand til at løse ingeniørmæssige problemer i samarbejde med andre, da uddannelsen medvirker til at udvikle sociale og kommunikative kompetencer.
Mål for læringsudbytte
Målene for læringsudbytte omfatter generelle mål for læringsudbytte, der er fælles for hele diplomingeniøruddannelsen på DTU, og retningsspecifikke mål for læringsudbytte, der gælder den enkelte diplomingeniørretning.
Generelle mål for læringsudbytte
Matematisk-naturvidenskabelig og teknisk-ingeniørfaglig viden
En diplomingeniør fra DTU
- har en solid anvendelsesorienteret viden om og kan selvstændigt anvende grundlæggende naturvidenskabelige, matematiske, statistiske, IT-mæssige og teknologiske principper, teorier og metoder baseret på den nyeste udvikling og forskning til løsning af praktiske ingeniørmæssige problemer
- forstår den indbyrdes sammenhæng mellem forskellige fagområders teori i den praktiske udformning af teknologiske løsninger
- kan vurdere praksisnære og teoretiske problemstillinger på både et overordnet og detaljeret niveau og begrunde valg af løsningsmodel
- kan med udgangspunkt i det teoretiske grundlag vælge og anvende relevante modellerings- og simuleringsmetoder og redegøre herfor
- kan vælge og anvende relevante analysemetoder og redegøre herfor.
Personlige og professionelle kompetencer
En diplomingeniør fra DTU
- kan anvende ingeniøretiske principper og principper for bæredygtighed (people, planet og profit) i løsningen af teknologiske problemer
- kan anvende fagrelevante informationskilder og udføre relevant og kritisk informationssøgning
- kan tilegne sig ny viden gennem refleksion og kritisk tankegang med henblik på at forstå og beherske fagområder
- behersker et teknisk fagsprog på dansk og en teknisk fagterminologi på engelsk og kan læse relevant teknisk litteratur på begge sprog
- kan fremlægge og præsentere problemstillinger og løsningsmodeller både skriftligt og mundtligt for forskellige typer af interessenter
- kan tage ansvar for egen læring og fortsatte kompetenceudvikling.
Sociale færdigheder
En diplomingeniør fra DTU
- kan arbejde selvstændigt og i grupper og er i stand til at strukturere et større arbejde, herunder overholde tidsplaner, organisere og planlægge arbejdet
- kan indgå i samarbejds- og ledelsesmæssige funktioner og sammenhænge på et kvalificeret grundlag sammen med mennesker, der har forskellig uddannelsesmæssig, sproglig og kulturel baggrund.
Professionsrettede kompetencer
En diplomingeniør fra DTU
- er helhedsorienteret i løsning af konkrete tekniske problemstillinger omfattende alle faser i CDIO (Conceive, Design, Implement, Operate) fra problemidentifikation, idéudvikling og kravspecifikation, over design, optimering og implementering til egentlig produktion og ibrugtagning
- har kendskab til relevante industrielle procedurer og standarder
- kan inddrage samfundsmæssige, økonomiske, miljø- og arbejdsmiljømæssige konsekvenser i løsningen af ingeniørmæssige opgaver
- kan anvende bæredygtighedsprincipper (people, planet og profit) med henblik på at vurdere og vælge en proces, et produkt eller et system
- kan arbejde med innovative processer og kan inkludere grundlæggende forretningsøkonomi i praksis
- kan anvende eksisterende teknologisk viden på nye og kreative måder i løsningen af praktiske ingeniørmæssige problemstillinger, det være sig en ny eller forbedret proces, produkt eller system, som genererer en merværdi for opgavegiveren
- har en grundlæggende virksomhedsforståelse.
Retningsspecifikke mål for læringsudbytte
En diplomingeniør i Byggeri og Infrastruktur fra DTU
- har kompetence til at anvende teknologisk, naturvidenskabelig og matematisk viden, ingeniørmæssige færdigheder og professionelle holdninger til at identificere, analysere og løse komplekse byggetekniske problemstillinger på en menneskelig, ressource- og miljømæssig samt økonomisk bæredygtig måde
- har generelle byggetekniske kompetencer inden for byggeri, anlægskonstruktioner, infrastrukturudvikling og miljøteknologi
- kan udtænke, planlægge, projektere, dokumentere, anlægge, drifte, vedligeholde, renovere og genindvinde bygninger, anlæg og infrastruktur
- kan anvende det faseopdelte projekteringsforløb i et digitalt miljø
- kan gennemføre byggetekniske projekter under hensyntagen til bruger- og samfundsbehov, lovgivning, planlægning, tekniske og økonomiske forhold samt miljø- og arbejdsmiljø
- kan i forbindelse med byggetekniske projekter interagere med offentlige myndigheder, udvise etisk ansvarlighed og deltage i ledelse, formidling og borgerinddragelse
- har med specialisering inden for Bygningsinstallationer & Energi særlig kompetence mht. bygningers installationer, indeklima og energibalance
- har med specialisering inden for Bygningskonstruktioner særlig kompetence mht. bygningers bærende konstruktioner, fundering og klimaskærm
- har med specialisering inden for Anlægskonstruktioner særlig kompetence mht. byggegruber og fundering samt anlæg som f.eks. veje og baner, over- og underføringer og havne
- har med specialisering inden for Byer & Trafik særlig kompetence mht. byers infrastruktur samt regional vej- og baneinfrastruktur
- har med specialisering inden for Miljø & Forsyning særlig kompetence mht. systemer der håndterer vand, klimatilpasning, afløb, varme-køling, ressourcer og forurening
- har med specialisering inden for Bygge- & Anlægsledelse særlig kompetence til med udgangspunkt i ingeniørmæssig faglighed og kendskab til organisationers opbygning at planlægge, projektere, optimere og styre bygge- og anlægsprojekter.