I løbet af studietiden får de studerende kompetencer til at belyse
en problemstilling fra alle vinkler i processen. De lærer således
at:
- identificere en given fysisk problemstilling
- analysere problemet og vælge de instrumenter, der skal bruges
for at løse problemet
- designe og implementere instrumentet
- anvende instrumentet til måling
- forstå og fortolke de data, som instrumenterne giver
- udvikle og implementere metoder til at behandle og fortolke data,
samt
- anvende de nye resultater til at løse eller udfordre den oprindelige
fysiske problemstilling.

Udover at opnå generelle kompetencer på alle ovennævnte områder,
får de studerende samtidig mulighed for at opnå specialistkompetencer
på et fokusområde, de brænder særligt for. Til det formål
har vi udarbejdet tre anbefalede studieforløb med hvert sit fokusområde:
- Målesystemer - danner
grundlag for udforskning af fysiske principper bag sensorer og design af målesystemer
fx til satellitter
- Databehandling -
danner grundlag for matematisk modellering af verden omkring
dig, samt behandling af store datamængder, der fx kommer fra
satellitter
- Fysisk fortolkning - danner grundlag for udforskning af fundamentale
fysiske processer inden for astrofysik, geofysik eller rumfysik
På kandidatuddannelsen i Geofysik og Rumteknologi er der femstudielinjer,
hvori ovennævnte 3 fokusområder indgår:
- Jord- og planetfysik
- Jordobservation
- Kortlægning og navigation
- Udforskning af rummet
- Rumfartssystemer
Læs
mere om kandidatuddannelsen i Geofysik og Rumteknologi.
De tre anbefalede studieforløb på bacheloruddannelsen er alle
relevante for kandidatuddannelsens fem studielinjer, og man lægger sig
derfor ikke fast på en bestemt retning eller på en bestemt studielinje
ved valg af et anbefalet studieforløb på bacheloruddannelsen.
De anbefalede studieforløb er desuden kun retningsgivende, og du har
således fri mulighed for selv at sammensætte kurser, også
på tværs af de anbefalede studieforløb. Man kan sagtens kombinere
de tre anbefalede studieforløb. For eksempel giver det god mening at
kombinere forløbet 'Målesystemer' med forløbet 'Fysisk fortolkning', hvis man planlægger at sigte mod systemudvikling
af avancerede sensorsystemer på kandidatuddannelsen, eller at kombinere forløbet 'Databehandling' med forløbet 'Fysisk fortolkning', hvis man
er interesseret i at udvikle metoder og anvendelser af satellitdata til overvågning
og kortlægning af Jorden.
Læs
mere om sammenhængen mellem bachelor- og kandidatuddannelserne.