Kompetenceprofil for Medicin og Teknologi

Denne kompetenceprofil gælder for studerende optaget i 2023 eller senere.

Er du optaget før 2023, er du omfattet at kompetenceprofilen for tidligere årgange. Find den i menuen til venstre, eller se Min studieordning.

En bachelor i teknisk videnskab fra DTU 

1. kan kombinere forskningsbaseret og praktisk viden til at finde egnede teknologiske løsninger og se dem i en samfundsmæssig, bæredygtig og etisk kontekst

2. har viden om matematik, statistik og programmering og kan anvende dette til fagspecifik opgaveløsning

3. har viden om centrale naturvidenskabelige emner inden for fysik, kemi og bioteknologi, kan anvende dette til opgaveløsning og har kendskab til den naturvidenskabelige metode

4. har eksperimentelle og digitale kompetencer og kan opstille simple modeller samt opsamle, analysere og fortolke data

5. er i stand til selvstændigt at tilegne sig ny viden, kan anvende fagrelevante informationskilder, herunder på engelsk, og kan forholde sig kritisk hertil

6. kan formidle og målrette ingeniørfaglige information, teorier og resultater til fagfæller og ikke-specialister

7. kan ud fra en faglig tilgang analysere problemstillinger og løsninger på egen hånd såvel som i samarbejde med andre

Retningsspecifikke mål for læringsudbytte

Alle bachelorer i Medicin og Teknologi

  • har den fornødne viden til at kunne forstå hvordan den raske menneskekrop fungerer. Kan redegøre for organers og organsystemers anatomi og fysiologi samt de dertil hørende emner: cellebiologi, bevægeapparatet, immunsystemet, nervesystemet, endokrinologi, hjerte, kredsløb, respiration, fordøjelseskanalen, bugspytkirtlen, lever og nyrer.
  • har basal viden om de i det danske samfunds mest betydende sygdomme, herunder deres forekomst, ætiologi, patogenese og symptomer. Kan beskrive symptomer, diagnostik, behandling, forebyggelse, byrde for patient og samfund samt følgesygdomme og prognose.
  • kan på et kompetent niveau opnå indsigt i et komplekst programmerbart elektromekanisk system ved at analysere systemets funktioner, strukturer og processer.
  • kan med udgangspunkt i en systemanalyse fremstille systemdiagrammer til illustration af systemets parametre, variable og randbetingelser.
  • kan ud fra et systemdiagram konstruere prototyper af hybride målesystemer bestående af sensorer, analoge elektriske kredsløb og mikrokontroller baserede systemer til dataopsamling, analyse, display og lagring.
  • kan designe og udføre test til bestemmelse af styrker og svagheder i en prototype og rangere løsninger ud fra et bredt spektrum af kriterier, herunder sikkerhed, funktionsduelighed, brugervenlighed og bæredygtighed.

En bachelor i Medicin og Teknologi, som har fulgt et eller flere af de anbefalede studieforløb inden for Medicinsk teknologi,

  • kan udnytte sin viden inden for humanbiologi, sygdomslære og cellebiologi til at sammenkæde fundne diagnostiske markører med patofysiologiske karakteristika på organ- og celleniveau.
  • kan udnytte sin viden og færdigheder inden for matematisk modellering og eksperimentelle forsøg til at teste konklusioner baseret på dataanalytiske biomarkører med fysiologisk, biofysisk og biomekanisk evidens.
  • kan kombinere sin sundhedsvidenskabelige og ingeniørtekniske viden til at opbygge, vedligeholde og udvikle det medicotekniske fundament for klinisk praksis og klinisk forskning.
  • kan med sit kendskab til sundhedsvæsenets struktur og personalesammensætning indgå i tværfaglige teams på et hospital. Kan kommunikere og samarbejde med klinikkens medarbejdere med udgangspunkt i deres forskellige fagprofiler.
  • kan, afhængig af kursustilvalg, anvende sin viden og færdigheder indenfor optik, akustik, billeddannelse, billedanalyse, autonome selvregulerede systemer, biomekanik og biomaterialer til at løse åbne medicotekniske problemstillinger med brug af digitale værktøjer og eksperimentelle faciliteter.

En bachelor i Medicin og Teknologi, som har fulgt det anbefalede studieforløb Digital sundhed,

  • kan analysere, designe og implementere (programmere) større, ikke-trivielle, sundhedsteknologiske softwaresystemer med anvendelse af god softwareingeniørpraksis, herunder brugercentreret design, test-dreven udvikling, domæne-dreven arkitektur samt database- og distribuerede teknologier.
  • kan indgå i nyudvikling og re-design af sundhedsteknologiske software-systemer som integrerer og udveksler data med andre typer teknologier, herunder selvstændigt at designe undersystemer, konstruere prototyper samt designe og udføre test og validering.
  • kan på et kompetent niveau indgå i dialog med brugere, herunder klinisk personale og patienter, for at analysere mulige design af nye digitale teknologier og organisatorisk implementering af eksisterende digital teknologi.
  • kan arbejde i mindre grupper af softwareudviklere med anvendelse af gode principper og teknologier for samarbejde.